Jun 2, 2011

Facebook: Think wisely before upload@comment



saya percaya semua org ada akaun Facebook...even bdk2 kecik umo 5,6 tahun pown dah pndai berfacebook..sgh advanced..tp bnyk org salah guna FB nie..

Me, myself menggunakan FB utk tahu perkembangan kwn2 sekolah dn yg jauh mata dkt di hati..dulu masa mula2 ada FB semua bnd nk explore tp skrg dh mls..buka pon seminggu 2,3x jer..

Antara sebab musabab saya sgt2 mls nk buka FB adalah kerana saya sgt JELIK membaca post2, comment2 mahupun status yg diupdate oleh kwn2 FB saya..status2 yg poyo, x menjaga hati sesama muslim, dan cacian serta makian yg sering diupdate...

Itu belum masuk gambar2 yg diupload..gmbr2 wanita yg segala lurah dendam nk tnjk kt org lain, gmbr2 yg mampu menghancurkan hati insan lain dn mcm2 lg..

At first i tot, adanya akaun FB ni bgs sbb leh rapatkan r/ship then now i realize ramai yg gunakan tis medium utk menyakitkan hati org lain..membuatkan ramai yg terluka dgn kata2 dn gmbr2 yg diupload..dan akhirnya mereka tersenyum bangga dan mencanangkan kpd org lain tentang kejayaan mereka menganiaya insan2 lain hingga sanggup memutuskan tali silaturrahim...buruknya penangan FB ni jika disalahgunakan..

Justeru saya bernekad utk menggunakan FB hanya utk tahu perkembangan kawan2 yg masih lg memegang tali persahabatan ini...dan saya hari ini dengan bangganya mengatakan bahawa saya berasa sangat senang hati dan hepi sekali setelah berjaya "MEREMOVE" dan "MEMBLOCK" manusia2 di FB yg sangat2 menjengkelkan..biarkan mereka bergumbira dgn cacian dan hina yg dilemparkan kerana saya x perlu membaca komen2 BODOH dr manusia2 yg tidak mempunyai akal fikiran itu..dan saya juga sudah mula kenal siapa saudara siapa musuh..

Sesungguhnya Allah itu tidak tidur dan melihat semua yg anda lakukan..teruskan bergumbira sementara masih ada sebelum Allah mula menarik kenikmatan itu semua..

Allah berfirman dalam hadits qudsi: "Demi kemuliaan-Ku, Aku akan tolong orang yang teraniaya itu dalam waktu dekat". Jangan sekali-kali menganiaya orang lain, baik dengan kata-kata maupun tindakan, baik dalam bentuk perampasan kehormatan maupun perampasan kepemilikan, sekecil apapun. Berikan hak orang sebagaimana mestinya. Karena orang yang Anda aniaya itu akan dibela Allah, sekalipun tidak seagama dengan Anda. Allah tidak rela ada penganiayaan di muka bumi. "Aku telah mengharamkan kezaliman pada diri-Ku, maka janganlah kalian melakukan kezaliman," demikian firman Allah dalam hadits qudsi.

think wisely before do anything....

0 comments:

Post a Comment

Baca Sudah Gelak Pon Sudah,
Apa Lagi Komen La Pulak...